sep
13
2012

Destinasjon Sjusjøen øker i omfang

Av: Erik Helli

Stadig flere næringsbedrifter i regionen slutter opp om Destinasjon Sjusjøen som dermed øker i omfang. Svært mange bedrifter er tilknyttet konseptet som representerer et vidt  geografisk område. Med tittel «Vertskapsrollen i sentrum» inviterte Destinasjon Sjusjøen medlemmene til foredrag. Det var Rustad Hotel & Fjellstue som torsdag 13. september var vertskap for seminaret, som definitivt kan sies å gå under kategorien innspirerende. Basis for alle innlegg var at de i stor grad handlet om hvordan man skal ta vel i mot kunder. Det vet vi "alle" hvordan skal håndteres, men det er nok feil. Tre enkle ord er på dagsorden:

Finne - Vinne - Beholde.

Atle Hovi, Foto Erik Helli

Det var prosjektleder Merethe Sandum som på vegne av Destinasjon Sjusjøen ønsket velkommen. Hun fortalte om den stadig stigende oppslutningen og ønsket Låven Bar, Skiglede og Sjusjøen Skisenter velkommen med i prosjektet, som nå teller 23 aktører. Spennende er det også at Hilde GP har stor tro på Sjusjøens næringsområde og som allerede i vinter trår til og starter egen skiskole.

Deretter tok Monica B. Grønbakken fra Hamarregionen Reiseliv ordet og fortalte at de i sommer hadde gjennomført en brukerundersøkelse i fjellområdet. I løpet av sommermånedene er en utvalgt gruppe bedrifter blitt besøkt to ganger, nettopp for å se hvordan de ulike aktører handterte vertskapsrollen. Det var flere positive opplevelser, men dessverre også for mange negative. Når målet er å etablere en helårsdestinasjon kan man ikke holde stengt og ha dårlig oppdaterte nettsider. Når det flere steder er rot og skrot rundt veggene blir det rett og slett lite tillitvekkende. Dårlig skilting er vitterlig heller ikke mye å skryte av. Rapporten viser et klart forbedringspotensiale. Dette er altså noen av de saker dette prosjektet har satt seg som mål å forandre på.

For å høre hvordan andre har lykkes i sine prosjekter var Atle Hovi fra Beitostølen Resort invitert. Han representerer flere tusen varme og kalde senger. Kortversjon av hans foredrag var at de gikk fra å selge heiskort til å selge gode opplevelser. For å lykkes som helårsdestinasjon var det nødvendig å ha rimelige, faste aktiviteter hver dag og til samme tid. Jo høyere mål man setter seg, jo høyrere mål når man!

Deretter hadde Per Eilif Sandberg fra Hoel Gård og med slogan Herskapelig & Jordnært et innlegg hvor han fortalte hvordan de hadde maktet å snu næringsgrunnlaget fra landbruk og reiseliv. Hans prinsipp var at hver bygning skulle finansiere sitt eget vedlikehold og drift. Derfor hadde samtlige eiendommer en funksjon og reiselivdelen stod nå for en større del av inntektskilden.

Sist men ikke minst hadde turistsjefen i Hamar-regionen Tor Rullestad et foredrag hvor han presiserte at bygging Sjusjøen som merkevare ikke kunne bli bedre enn det svakeste ledd. Rullestad som har flere suksess historier bak seg, mente at et viktig prinsipp var at ingen ting skal være ferdig utviklet. I praksis betyr det at næringspotensialet skal utvikles kontinuerlig. Om man skal lykkes som helårsdestinasjon må man dra i samme retning.

Del dette:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

magnifiercrosschevron-down