nov
06
2009

Serviceavgiften

Av: Vera Wold
Noe over 50 av hytteeierne i Pihls område har nå innløst festetomten sin og flere blir det etter hvert. Serviceavgiften som Pihl krever er derfor et aktuelt tema.
Nedenfor bringer vi et resyme av brev styret har fått fra et av medlemmene. Styret vil gjerne ha i gang en debatt om serviceavgiften, og tar gjerne imot innspill, helst med navn.

Jeg har hatt kontakt med kontorleder Kjell Stubberud hos Pihl, som ga følgende opplysninger:
Gjennomsnittet på serviceavgiften ligger nå på 1500 kroner. Avgiften går til hytteveier, vannforsyning, løyper og stier. Beløpet på avgiften baseres på de kostnadene Pihl har til disse formålene. Ifølge Stubberud ønsker Pihl at avgiften skal ligge på et fornuftig nivå som hytteeierne synes er akseptabelt.

Utgiftene til samme formål (vei, vann, løyper etc.) er innbakt i den festeavgiften som de fleste nå betaler.

I disse dager gjennomgår Pihl regnskapet knyttet til disse kostnadene. Gjennomgangen skal danne grunnlaget for beregning av ny serviceavgift, som kommer før jul. Det vil da bli laget en presentasjon som vil bli lagt fram for hytteforeningene. Pihl håper man kan komme til enighet om størrelsen på avgiften.

En av hytteeierne på Kuåsen forteller at hun er i dialog med Pihl om innløsning av tomten sin. Kjøpekontrakten mener hun er godt utarbeidet, men ensidig for selger. Hun etterlyser retningslinjer for hva som omfattes av serviceavgiften.

Samtidig foreslår hun følgende:
1. At det etableres en ”servicekomitee” sammen med Pihl der Velforeningene på Sjusjøen, Elgåsen og Kuåsen er medlemmer.

2. Serviceavgidten skal være ut fra selvkostprinsippet.

3. Ved årsskiftet hvert år skal det fremlegges forslag til kommende års investeringer og vedlikeholdsforslag med kostnadskalkyle/budsjett.

4. Serviceavgift for kommende år fastsettes og kan offentliggjøres gjennom Velforeningens organ, Birkebeinern og Sjusjøposten.

5. Pihl AS må dekke av innkommet festeavgift en snittpris pr. hytte til serviceavgift på lik linje med den serviceavgiften som blir pålagt tomteeiere.

6. Regnskapet eller Revisorbekreftelse på at kostnader og innbetalinger er i h.h.t. forelagt og vedtatt budsjett.

Har du meninger eller innspill? Send det til post@birkebeinern.no

Del dette:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

magnifiercrosschevron-down